قسمت دوم: پاسخ تشریحی به سوالِ، آیا مجاهدین تغییر کرده اند؟ رویکردشان به جنبش مهسا

مسعودرجوی و تغییرات شگرفش، رویکردش به جنبش مهسا و دیگر گروهها

آیا اعضاء مجاهدین سرمایه اند یا قربانیان مغزشویی نیازمند درمان

توضیحات تشریحی در مورد سوال ناقص مانده، آیا اعضای مجاهدین سرمایه اند یا...

پرگار بی بی سی با سازمان مجاهدین چه بایدکرد؟ با شرکت داود باقروند ارشد

برنامه پرگار با شرکت داود باقروند ارشد

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

Who are Mek cult? An inside report for the first time by defected High-ranking Mek and NCRI member.

An inside report for the first time by an ex-high-ranking member of Mek and NCRI based on the Mek’s own publications and ... Who assassinated the Americans in Tehran? Mek and Spying for Russia Did CIA destroy Mek-Russia spy net? How Mek retaliated? Seizure of US Embassy in Tehran? Mek’s Islamist Revolutionary Courts Mek and the Children in the Combat Mek and Saddam Hossein of Iraq and Saudi Arabia Mek as Assassinators Who is the head wife in Mek Leader’s Harem? Have they changed? How Maryam Rajavi deceives the western world? How Mek terrorism differs to ISIS and Al Qaeda terrorism? Why Mek is more dangerous? Use of 10-year-old children in combat by Mek. Who are the wives of the harem of the Caliph of the Mek? Mek’s planed courts and justice for their Islamic State describe by its Calipha. How the world can protect itself against terrorism?

مصطفی رجوی پدرش مسعودرجوی را به دادگاه کشانده است

در مطلب سپتامبر 2020 نیز تحت مطلب ” سخنی با مصطفی رجوی” نوشتم که دشمن مصطفی رجوی پدرش است و نه کس دیگر در آنچه مصطفی رجوی بعنوان ورود یا ادامه به مبارزه برای آزادی و… نامید، باید بداند که در این مسیر، دشمن اصلی اش، نه رژیم که مسعود رجوی خواهد بود.

آخرین پست ها

واکـاوی مـزدوری! سلطانی، خـدابنده، عـزتی، حسینی، یغـمایی، کـریمدادی، مصــداقی و پورحسین، منتقدین فرقه مافیایی رجوی. نقد آتشبیاران معرکه مشترک رجوی و سایت رهیافتگان

داود باقروند ارشد عضو علیرتبه سابق مجاهدین و شورای ملی مقاومت

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

تقدیم به امیروفا یغمایی که مسعودرجوی مادرش را جلو چشمانش ذبح کرد

مبارزه با رژیم یا فروپاشی درونی فرقه ای داعشی که میلیتاریسیم جهانی برای ایران تدارک دیده است

چرا رجوی نیاز دارد درخواست دیدار با اعضای در اسارتش را به نبرد دین بین فو تعبیر کند؟

افشای حقایق پشت پرده ضدیت با خانواده با اسناد سازمانی توسط داود باقروندارشد از مسئولین خانوادهها در مجاهدین

گسترش وطن فروشی در خارج کشور به سرکردگی رهبر همه وطن فروشان و دشمنان ایران

حمایت از تحریم و حمله نظامی به ایران خیانت به مردم و فاصله گرفتن آشکار از ایران و ایرانی

تحلیل طوفانِ سراسریِ جورج فلوید در آمریکا -داود باقروند ارشد

پایه اجتماعی فرقه رجوی (آمریکای نئوکانها) درحال فروپاشی است و رجوی برای صدمین بار بیگانه پرستیش به گل نشسته است

پربیننده ترین ها

ملاقات با نخست وزیر هلند آقای مارک روته در جریان کنگره سالانه حزب اتحاد احزاب لیبرال اتحادیه اروپا (آلده پارتی) در آمستردام. طی ملاقات ضمن معرفی خودو فرقه رجوی و نقض شدید حقوق بشر توسط این فرقه در آلبانی تشریح شد.

ملاقات با آقای گای فرهوفشتادت عضو پارلمان اروپا و رهبر فراکسیون لیبرالهای اتحادیه اروپا از سیاستمداران عالی و افشای همه ترفندهای فریب فرقه رجوی در زمینه ماهیت این فرقه و فشارها و توطئه هایی که علیه جدا شدگان اعمال میکند.

بنابه دعوت یو ان واچ جنبش نه به تروریسم و فرقه ها در نشست سالیانه حقوق بشر و دمکراسی شرکت کرد. خانم دکتر هشترودی بنا به دعوت جنبش نه به تروریسم وفرقه ها در این نشست شرکت کردند که حضور ایشان باعث خوشحالی جنبش نه به تروریسم و فرقه ها گردید. ایشان ضمن حضورفعالشان در نشست با اعضای عالیرتبه شرکت کننده در جلسه به بحث و گفتگو پرداختند. ازجمله با وزیر سابق دادگستری و عضو پارلمان کانادا آقای ایروین کولتر و از بنیانگذاران یوان هیومن راتس واچ مفصلا به بحث پرداختند. این کنفرانس سالیانه جهت شنیدن گزارشات قربانیان حقوق بشربرگزار میشود. در همین رابطه آقای داود ارشد رئیس جنبش نه به تروریسم و فرقه ها سخنانی بشرح زیر ایراد کردند:

درملاقات با دکترورنر هویر به اطلاع ایشان رسید که: فرقه رجوی در حال تدارک دیدن یک زندان ابدی موسوم به اشرف 3 در ‏محلی دورافتاده میباشد. این محل یک پایگاه نظامی متروکه آمریکایی می باشد با یک فرودگاه و یک سکوی هلی برد کوچک و ‏بخشی از سیستم های داخلی آن مستقیما از آمریکا آورده شده و نصب گردیده اند. از ایشان استمداد کمک شد. ‏

ملاقات با همسر نرگس محمدی در مقر ملل متحد ژنو-------آقای داود ارشد و خانم دکتر هشترودی با همسر نرگس محمدی در این ملاقات آقای تقی رحمانی همسر نرگس محمدی که خودشان نیز چندین نوبت زندان بوده اند از نقض حقوق بشر در ایران گزارشی به کنفرانس ارائه کردند و از تناقضات موجود در سیستم قضایی ایران در جریان محاکمه نسرین محمدی بطور مفصل و جامع سخن گفتند.خانم دکتر هشترودی و آقای مهندس ارشد با ایشان ابراز همدردی کردند و جزئیات بیشتری از موارد نقض حقوق بشر در فرقه تروریستی رجوی که در آن فعال بوده است را برای آقای تقی رحمانی تشریح نمودند.

دادخواهی علیه برده داری پناهجویان در تیرانا همچو لیبی توسط فرقه رجوی در دیدار آقای ارشد با نخست وزیران هلند و اسلووانیا

ملاقات با رهبر حزب دمکراتهای آزاد آلمان (اف پ د) آقای کریستین لیندنر در جریان کنگره سه روزه احزاب لیبرال اروپا در آمرستردام هلند. افشای جنایات فرقه رجوی علیه اعضا و جدا شدگان

آقای ارشد در مورد ادعای فرقه رجوی و حامیانش گفتند چند شاخص آشکار وجود دارد. چرا متحدین آنها بویژه آقای دکتر بنی صدر با پیش بینی سرنوشت آنها در عراق از آنها جدا شدند؟ چرا هیچ ایرانی چه مردمی چه سیاسیون در مراسم آنها شرکت نمیکنند؟ چرا این تشکیلات مجبور است جهت گردهمآیی هایش سیاهی لشکر کرایه کند؟ چرا این تشکیلات در ترس از مردم ایران اجازه نمیدهد با اعضایش درارتباط قراربگیرند؟ چرا ارتباط اعضایش را با جهان قطع میکند؟ چرا تمامی تحلیلگران برحقیقت نفرت مردم از این تشکیلات بدلیل همکاری با صدام را تاکید میکنند؟ چرا باید رجوی در داخل تشکیلاتش زندان و شکنجه برای اعضای خودش راه بیندازد؟ چرا مجبور است برای دریافت حمایت سیاسی هرچند بی ارزش منافع مردم ایران را به کسانیکه خود به کشتن آنها افتخار میکرده است بفروشد و حتی برای چند دقیقه سخنرانی آنها دهها هزار دلار بپردازد؟ چرا حتی عربستان حامی سیاسی و مالی آنها ارزیابیشان از آنها این استکه “هیچ جایگاهی در میان مردم ایران ندارند”؟ چرا در همین پارلمان اعضای سابق منتقدش را بقصد کشت میزند؟ چرا هر منتقدی ایرانی و حتی غیره ایرانی را جاسوس و مزدور رژیم!! میخواند؟ آیا بخاطر همین چرا ها نیست که: وقتی مردم ایران در سراسر کشور جهت خواسته هایشان دست به تظاهرات و اعتراض میزنند هیچ اسمی از آنها نمیآورند؟ آیا این مسئله پیامش غیر از این است که: مردم ایران رژیم حاضر را صد بار به فرقه رجوی ترجیح میدهند. و “تنها آلترناتیو دمکراتیک” جوکی بیش نیست.

خانم دکتر فریبا هشترودی: با یقین میگویم که مجاهدین شکنجه میکنند…. هشترودی1سرکار خانم دکتر فریبا هشترودی یکی از برجسته ترین زنان ایرانی جزء افتخارات ایرانیان در فرانسه، نویسنده و خبرنگار و فعال سیاسی که سابقا عضو شورای ملی مقاومت ایران بوده است که باید ایشان را بیشتر شناخت با علم یقینی در مورد فرقه تروریستی رجوی از درون آن سخن میگوید. وقتی به عمق پوسیدگی تشکل رجوی پی بردم جدا شدم بله

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

مهدی تقوایی از اعضای زندانی زمان شاه تشکیلات مجاهدین، که رضا رضایی در خانه او با ساواکی ها روبرو و خودکشی کرد. و مسئول چاپخانه مخفی سازمان بود. با همسر و دو فرزندش در مخالفت با انقلاب ایدئولژیک بعد از محاکمه اش در عراق به ارودگاه مرگ رمادی عراق فرستاده شدند تا در آنجا بپوسند.

بیانیه 14 تن

بیانیه 14 تن

نیروی خارج کشور چه میخواهد ‏و بیانیه 14 تن

مقالات پربیننده

فرقه ها در میان ما

دانش علمی شناخت و تمیزدادن فرقه از تشکل سیاسی

بدون شناخت علمی از فرقه های خطرناک تحلیل عملکردهای فرقه رجوی و اثرات بشدت مخرب آن بر اعضا و جداشدگان و خلاص شدن از فشارهای شکنجه گونه روانی مغزشویی های چندین دهساله غیرممکن است

خانم آناگومز نماینده پارلمان اروپا خواستار اخراج فرقه رجوی شد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت دوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی امروز باید گفت آنچه را که فردا گفتنش دیر است

قسمت دوم: گفت و شنود با فرشته هدایتی: افشاگریهای فرشته هدایتی در مورد فرقه رجوی

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

سیامک نادری مرگهای مشکوک فرقه رجوی را افشا میکند

کشتن و سربه نیست کردنهای فرقه رجوی

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

فعالیت های ما در تصویر

افشاگری به کشتن دادن حسن جزایری از دانشجویان هوادار رجوی

 

مامور سیا «اریک چاراملا» افشاگر «اوکراین‌گیت»؛ چه کسی است؟

در روزهای گذشته هویت مأمور سیا که اولین بار اطلاعات مکالمه جنجالی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین را درز داده، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

«اریک چاراملا» هویت افشاگر «اوکراین‌گیت»؛ نامی که رسانه‌های آمریکایی مخفی می‌کنند

 اواخر تابستان امسال بود که خبری به رسانه‌های آمریکایی درز کرد: یک افشاگر مدعی شده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تماس با یک رهبر خارجی، اظهاراتی مطرح کرده و وعده‌هایی داده که منافع ملی آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این خبر، جرقه آتشی بود که حالا تمام کاخ سفید را در بر گرفته و به یک رسوایی تمام‌عیار برای ترامپ بدل شده است. بر اساس اطلاعاتی که بعدا منتشر شد، مشخص شد که ترامپ مرداد ماه امسال در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، تلویحا اعطای کمک‌های نظامی به اوکراین را به پیشبرد تحقیقات قضایی علیه هلدینگ اوکراینی «بوریسما» که «هانتر بایدن» یکی از اعضای هیأت مدیره آن است، مشروط کرده است.

هانتر، فرزند «جو بایدن» نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری است و اتهاماتی در مورد سوء استفاده از روابط سیاسی پدرش علیه او مطرح شده است.

اینکه چه کسی اطلاعات مربوط به این مکالمه تلفنی را درز داده، تا همین چند روز پیش یک راز بود و تنها مشخص بود که وی مأمور مخفی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا «سیا» است. اما با وجود درخواست‌های مکرر ترامپ برای پرده‌برداری از هویت این فرد، مقام‌های کنگره، قوه قضائیه و رسانه‌های آمریکایی با استناد به قانون حفاظت از «افشاگران» از این کار خودداری می‌کنند.

با این وجود، اخیرا در صفحات هواداران ترامپ در شبکه‌های اجتماعی یک نام به عنوان هویت افشاگر پرونده موسوم به «اوکراین‌گیت» دست به دست می‌شود: «اریک چاراملا».

این نام که ابتدا حدود یک ماه پیش در برخی صفحات ناشناس منتشر شد، حالا در چند رسانه دست راستی حامی ترامپ از جمله «بریتبارت» و «واشنگتن اگزمینر» هم به عنوان هویت افشاگر مطرح شده است. آنچه احتمال اصالت این اسم را بیشتر کرده، توییتی است که «دونالد ترامپ جونیور» فرزند رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرد و گفت چاراملا فردی است که اطلاعات مکالمه رؤسای‌جمهور آمریکا و اوکراین را درز داده است.

او البته ساعتی بعد تحت فشار رسانه‌هایی که این اقدام را «غیراخلاقی» خواندند، توییتش را پاک کرد و در توییت دیگری نوشت: «کل رسانه‌ها از اینکه من (به عنوان یک شهروند عادی) مطلبی منتشر کردم که نام افشاگر ادعایی را تأیید می‌کند، به تقلا افتاده‌اند. آیا می‌خواهند وانمود کنند که نام او برای هفته‌ها در دسترس عموم نبوده است؟ افراد متعددی و رسانه‌های خبری زیادی از جمله “ریل کلیر پالتیکس” او را شناسایی کرده‌اند.»

نام چاراملا در متنی که از صحبت‌های نمایندگان کنگره در جریان یکی از جلسات تحقیقات استیضاح ترامپ منتشر شده هم، مورد اشاره قرار گرفته است.

با افشای نام افشاگر، «مارک زید» وکیل وی در بیانیه‌ای تلاش‌ها برای افشای هویت موکلش را محکوم کرده و گفته است که نام ادعایی را نه رد می‌کند و نه تأیید.

چاراملا کیست؟

از زمان آغاز پرونده اوکراین‌گیت، ترامپ در تلاش برای بی‌اعتبار کردن اطلاعات درزکرده، بارها فرد افشاگر و مارک زید را از حامیان حزب دموکرات خوانده و مدعی شده است که انتشار اطلاعات مکالمه او با زلنسکی اهداف سیاسی داشته است.

داده‌هایی که در روزهای اخیر از سوابق چاراملا منتشر شده، نشان می‌دهد که دستکم ادعای نزدیکی وی به دموکرات‌ها چندان هم دور از واقعیت نیست.

 

بر اساس اطلاعاتی که در برخی رسانه‌های دست راستی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، چاراملا ۳۳ ساله و از کارشناسان سازمان سیا است که مدتی در شورای امنیت ملی آمریکا در دولت سابق و کنونی آمریکا به عنوان مسئول پرونده اوکراین فعالیت کرده است.

طرفداران ترامپ، از چاراملا به عنوان «نماینده بایدن در پرونده اوکراین» یاد کرده‌اند. وی در سال ۲۰۱۵ به عنوان کارشناس روسیه و اوکراین به شورای امنیت ملی آمریکا پیوسته و آنجا با «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی دولت «باراک اوباما» کار کرده است. در یکی از اسناد کاخ سفید به تاریخ نوامبر ۲۰۱۵، از وی به عنوان «رئیس شورای امنیت ملی در امور اوکراین» یاد شده است. او در ماه‌های نخست دولت ترامپ هم در شورای امنیت ملی آمریکا فعالیت می‌کرده و نهایتا در تابستان ۲۰۱۷ بار دیگر به سیا بازگشته و هنوز هم یکی از مأموران این آژانس جاسوسی است.

 

اطلاعاتی که در اینترنت منتشر شده، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶، وی همراه با بایدن به یک مهمانی دولتی در کاخ سفید دعوت شده است. او همچنین با «سین میسکو» عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا و از کارمندان «آدام شیف» رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا که در پیشبرد پرونده استیضاح نقشی محوری ایفا می‌کند، رابطه‌ای بسیار نزدیک دارد.

روابط نزدیک چاراملا با بایدن، شیف، رایس، «جان برنان» رئیس اسبق سیا و «جیمز کلپر» رئیس اسبق اطلاعات ملی آمریکا موجب شده تا وی در گذشته هم هدف حمله رسانه‌های دست راستی قرار گیرد. در سال ۲۰۱۷، چند سایت نزدیک به ترامپ، وی را به درز اطلاعات محرمانه شورای امنیت ملی به رسانه‌ها متهم کردند، با این حال این ادعاها در آن زمان چندان جدی گرفته نشد و به رسانه‌های معتبر راهی پیدا نکرد.

تلاش برای سانسور نام افشاگر

اما همزمان با انتشار نامن چاراملا، رسانه‌های جریان اصلی آمریکا به واسطه قانون حمایت از افشاگران، تلاش کرده‌اند تا حد امکان نام وی را از دید مخاطبان دور نگه دارند.

روزنامه‌هایی چون «نیویورک‌تایمز» و «واشنگتن‌پست» و شبکه‌های تلویزیونی مانند «سی‌ان‌ان» و «ان‌بی‌سی» به صراحت اعلام کرده‌اند که با وجود آگاهی از هویت افشاگر، نام وی را در مطالب خود ذکر نمی‌کنند. حتی شبکه «فاکس نیوز» که رسانه محبوب ترامپ به شمار می‌آید، در بخشنامه‌ای، کارکنانش را از ذکر نام چاراملا منع کرده است.

 

این وضعیت با وجود توییت هفته گذشته فرزند ترامپ، باز هم ادامه یافته است. با وجود آنکه رسانه‌های آمریکایی خبر ادعای ترامپ جونیور در مورد هویت افشاگر را منتشر کرده‌اند، اما در مطالب آن‌ها هیچ ردی از نام چاراملا به چشم نمی‌خورد. این سیاست در میان رسانه‌های انگلیسی‌زبان غیرآمریکایی از جمله «گاردین»، «دیلی تلگراف» و «دویچه وله» هم ادامه یافته است.

حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم از این موج سانسور در امان نمانده‌اند. «فیسبوک» از دیروز در حال پاک کردن تمام مطالبی است که در آن‌ها به نام چاراملا اشاره‌ای شده است.

بر اساس گزارش کاربرانی که مطالبشان به دلیل اشاره به نام چاراملا پاک شده، سخنگوی فیسبوک در پیامی به آن‌ها نوشته است: «هر اشاره‌ای به نام افشاگر بالقوه، ناقض خط مشی ما و ترویج اقدامی خلاف قانون است.»

فیبسوک همچنین اعلام کرده است: «ما در حال حذف کردن هرگونه اشاره‌ای به نام افشاگر بالقوه هستیم. در صورتی که این نام به صورت گسترده در رسانه‌ها مطرح شود یا در مناظرات توسط افراد معروف به کار گرفته شود، ما در سیاست خود تجدید نظر می‌کنیم.»

با وجود عدم افشای رسمی نام چاراملا، اما جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان روز شنبه رسما افشاگر را برای ادای شهادت در پرونده استیضاح، به کنگره فراخوانده‌اند. هرچند در احضاریه مجلس نمایندگان فعلا نام افشاگر اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد به زودی سیاست پنهان‌کاری در مورد نام وی تغییر کند.

به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان مصمم هستند که با افشای نام وی و سیاسی جلوه داده پرونده استیضاح، از فشارها بر ترامپ که در به فاصله یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری با اتهاماتی جدی روبروست، بکاهند.

=========================================

سوی دیگر «اوکراین‌گیت»؛ پسر بایدن، مافیای گازی و لابی‌های پشت پرده

نگاهی به جزییات پرونده پسر بایدن و لاپوشانی پرونده های فساد نشان می‌دهد که ترامپ دلایل مناسبی برای قمار پرونده سیاسی خود بر سر آن دارد.

سوی دیگر «اوکراین‌گیت»؛ پسر بایدن، مافیای گازی و لابی‌های پشت پرده

 «مک مافیا» لقبی است که «میشا گلنی» نویسنده انگلیسی در کتاب خود با نام «سفری به سرزمین جنایات سازمان یافته بین‌المللی» به شبکه‌های تبهکار روسی و اروپای شرقی داد.

کلونی‌های بی‌رحمی که از دل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق سر برآوردند و با تکیه بر زد و بندهای گسترده با دولتمردان تازه به دوران رسیده و چپاول اموال دولتی به ثروتی افسانه‌ای دست یافتند که دامنه حاکمیت آن‌ها را به قلب اروپا و حتی سواحل شرقی آمریکا رساند.

مدت‌هاست که در بسیاری از گزارش‌های رسانه‌های غربی درباره جنجال‌های رسوایی‌های مالی و یا تصفیه حساب‌های خونین ردی از اشخاص و گروه‌های مرتبط با «مک مافیا» به چشم می‌خورد.

حالا هم در عمق ماجرای رسوایی ترامپ بر سر مذاکره با رئیس‌جمهور اوکراین درباره پرونده‌های فساد مالی مرتبط با پسر جو بایدن نامزد مطرح دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و اتهاماتی که به صورت متقابل رئیس‌جمهور آمریکا ضد بایدن برای مسکوت کردن پرونده وارد کرده، باز هم رد عضوی از مک مافیا و طبقه اولیگارشی‌‌های ثروتمند روسی و اوکراینی به چشم می‌خورد.

پسر ناخلف بایدن

«هانتر بایدن» فرزند دوم جو بایدن پسری دردساز برای خاندان بزرگ بایدن است. بر خلاف «بو بایدن» پسر دیگر معاون اول رئیس‌جمهور سابق آمریکا که یک سال در عراق خدمت کرد و در ماجرایی احساسی به خاطر سرطان مغز درگذشت، هانتر همیشه برای پدر خود شرمساری به بار آورده است.

در حالی که تمام اعضای خانواده بایدن به خدمت در نیروی دریایی آمریکا افتخار می‌کنند، هانتر بایدن تنها به مدت دو سال به عنوان نیروی ذخیره در این نیرو خدمت کرد. وی در دوران خدمت خود افسر روابط عمومی این نیرو در ایالات ویرجینیا محسوب می‌شد که در نهایت با مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش مصرف کوکایینش در سال ۲۰۱۴ از نیروی دریایی اخراج شد.

در این میان شایعه برقراری روابط عاشقانه بین وی و بیوه برادر مرحومش نیز چهره اخلاقیش را بیشتر لکه‌دار کرد و حالا هم ترامپ مدعی شده که پدرش او را از رسوایی مربوط به تحقیقات پرونده‌های فساد مالی در اوکراین رهانده است.

البته ترامپ در حال پرداختن هزینه سنگینی برای روشن کردن ماجراست و دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان به رهبری «نانسی پلوسی» در تلاش هستند تا به این بهانه ترامپ را تبدیل به چهارمین رئیس‌جمهور استیضاح‌شده این کشور بعد از «اندرو جکسون»، «ریچارد نیکسون» و «بیل کلینتون» تبدیل کنند. در این میان نگاهی به جزییات پرونده نشان می‌دهد که علیرغم تلاش ترامپ برای سوء استفاده از اختیارات خود پرونده هانتر بایدن و پدرش نیز مبرا از خطا و تخلف نیست.

مافیای اوکراینی به دنبال حامیان غربی

در سال ۲۰۱۴ میلادی زمانی که اعتراضات هدایت‌شده از طرف غرب در میدان «اروپا» در کی‌یف به برکناری ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور روس‌گرای اوکراین انجامید، بسیاری از مقامات و وابستگان دولت پیشین از ترس انتقام فاتحان کی‌یف، یا فرار از اوکراین را ترجیح دادند و یا به دنبال حامیان جدیدی رفتند تا از آنان محافظت کنند.

«نیکولا زلوچفسکی» یکی از این افراد بود. یک کارمند سابق نهادهای امنیتی اوکراین که به لطف روابط نزدیک خود با کسانی همچون یوشنکو و یانکوویچ به مجوزهای مهم برای اکتشاف نفت و گاز دست پیدا کرده بود.

وی از ژوئیه سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان وزیر محیط زیست و از دسامبر همان سال وزیر منابع طبیعی در این کشور شد. زلوچفسکی در نهایت در سال ۲۰۱۲ از این سمت برکنار شد و به عنوان معاون دبیر شورای امنیت ملی اوکراین منصوب شد.

برکناری یانکوویچ شوک مهمی برای زلوچفسکی بود و سبب شد تا پرونده‌های گوناگونی برای اعمال نفوذ وی در خصوص صدور مجوزهای گوناگون برای هلدینگ «بریسما» گشوده شود.

این شرکت یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های انرژی در اوکراین است که نقش مهمی در تولید و توزیع گاز در این کشور دارد و در سال ۲۰۰۲ توسط زلوچفسکی بنیان گذاشته شده بود. با آغاز تعقیب قضایی دولتمردان پیشین اوکراینی ۲۳ میلیون دلار از موجودی حساب‌های زلوچفسکی در بانک‌های انگلستان در لندن توقیف شد و به صورت موازی FBI هم در این باره تحقیقاتی را آغاز کرد.

واکنش زلوچفسکی تلاش برای یافتن حامیان تازه‌ای بود که بتوانند وی را از این مخمصه رها کنند. اینجا بود که پای هانتر بایدن به بازی باز شد.

فرزند بایدن در بازی مافیای انرژی

به نظر می‌رسد، مرد پشت پرده برای تشکیل حلقه حامیان جدید زلوچفسکی، «آلن آپتر» بانکدار آمریکایی باشد که سال‌ها در جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوری مشغول به کار بوده است.

آپتر همچنین یک شرکت فعال سرمایه گذاری در آمریکا با نام Rosemont Capital را هدایت می‌کرد که «داوون آرچر» و «کریستوفر هاینز» از فعالان اصلی آن بودند. آرچر به عنوان یکی از نزدیک‌ترین دوستان هانتر بایدن نقش مهمی در فعالیت‌های مالی مربوط به کاندیداهای دموکرات داشته داشته است.

وی در سال ۲۰۰۴ مسئولیت مالی کمپین انتخاباتی «جان کری» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا را به عنوان کاندیدای دموکرات‌ها بر عهده داشته است.


در حالی که بایدن اطلاع از فعالیت‌های تجاری پسرش را منکر شده، حامیان ترامپ عکسی از او در حال بازی گلف با یک مدیر گازی اوکراینی منتشر کرده‌اند

آرچر همچنین بخشی از هدایت کسب و کار خانواده «هاینز» مالک سابق شرکت مواد غذایی هاینز را به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های مواد غذایی آمریکا را بر عهده داشته است. رابطه‌ای که به لطف هم اتاقی بودن وی و کریستوفر هاینز در دوران دانشگاه حاصل شده است. البته کریستوفر هاینز مدعی است که نقش چندانی در اداره Rosemont Capital نداشته است.

در هر صورت چند هفته پس از انتصاب آرچر به عنوان عضوی از هیئت مدیره هلدینگ بریسما هانتر بایدن جوان نیز به ریاست بخش حقوقی این کارتل اوکراینی منسوب شد.

زرادخانه‌ای از آقازاده‌های غربی

فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن تا حدود زیادی متکی به روابط سیاسی پدرش است. هانتر بایدن پیش از انتصاب پدرش به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان نماینده یک شرکت لابی‌گر در کنگره آمریکا فعال بوده است و پس از آن از این سمت استعفا داد و به همراه عموی خود در یک صندوق سرمایه‌گذاری که از طرف آلن استنفورد سرمایه‌گذار تگزاسی تاسیس شده بود، مشغول می‌شود.

این همکاری عاقبت خوبی پیدا نمی‌کند و استنفورد به دلیل از بین بردن پول سرمایه‌گذاران در یک بازی پونزی ۷ میلیارد دلاری به ۱۱۰ سال حبس محکوم می‌شود و هانتر بایدن هم هرگونه ملاقات با استنفورد را منکر می‌شود. حضور هانتر بایدن و داوون آرچر بخشی از زرادخانه‌ای بود که زلوچفسکی به کمک آپتر در هیئت مدیره خود فراهم کرده بود. علاوه بر این دو، الکساندر کواسنویسکی نیز به عضویت هیئت مدیره شرکت در آمده بود. کواسنویسکی در سال‌های گذشته بارها به عنوان نماینده اوکراین در اتحادیه اروپا به این قاره سفر کرده و زلوچفسکی با کمک وی هر سال یک کنفرانس در خصوص انرژی پاک برگزار می‌کرد.

هلدینگ بریسما همچنین کمک‌های گسترده‌ای را به برخی از اندیشکده‌های آمریکایی انجام داد و سال گذشته بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار به شورای آتلانتیک کمک کرد. این مرکز پارسال چندین نشست با حضور دختر زلوچفسکی در خصوص امنیت کسب و کار برگزار کرد.

با این حال هلدینگ برسیما انرژی به دلیل سوابق خود هرگز نتوانست به عضویت اتاق بازرگانی مشترک آمریکا و اوکراین در بیاید.

حقوق خود هانتر بایدن در شرکت بریسما انرژی به ۵۰ هزار دلار در ماه می‌رسید که برای یک مدیر حتی در قامت شرکت‌های بزرگ آمریکایی نیز زیاد است. اما اندکی بعد، این انتصاب‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها نتیجه خود را نشان داد.

پرونده‌های هلدینگ بریسما چگونه مختومه شد؟

بنا بر شواهد فعلی، دخالت جو بایدن به عنوان معاون اول دولت اوباما در برکناری دادستان کل اوکراین در زمان ریاست جمهوری پترو پروشنکو واضح است. بایدن یک مهلت ۶ ساعته برای برکناری او تعیین کرده و دلیل آن را عدم اقدام جدی وی در مبارزه با فساد ذکر کرد.

در صورتی که اوکراین از این کار سر باز می‌زد، از کمک یک میلیارددلاری به اوکراین که در آن زمان سرگرم نبرد سهمگینی با جدایی طلبان روس تبار بود، خبری نمی‌شد. انتصاب دادستان جدید یوری لوتسنکو به سرعت توانست اثرات خود را در سرنوشت پرونده‌های مرتبط با زلوتسکی نشان دهد.

شرکت بریسما علیرغم فشار در خصوص تحقیقات مرتبط با فساد توانست مجوزهای تولید نفت و گاز خود را حفظ و در سال ۲۰۱۷ از اتهام عدم پرداخت مالیات به طور کامل تبرئه شود. در سال ۲۰۱۸ نیز بریسما اعلام کرد که هیچ پرونده فعالی را پیش روی خود ندارد.

دادگاه کیفری لندن نیز در سال ۲۰۱۷ به دلیل فقدان شواهد کافی مبالغ توقیف شده را به طور کامل بازگرداند و زلوچفسکی که از طریق شرکت‌های واسطه در قبرس دارایی خود را در اوکراین کنترل می‌کرد در سال ۲۰۱۸ به اوکراین بازگشت. هم اکنون شرکت بریسما یکی از شرکت‌های بزرگ انرژی در اوکراین محسوب می‌شود. میزان گاز تولیدی آن ۱.۴ میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود و در آمد سالانه کل هلدینگ نیز به ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

اطلاعات حیاتی که به جولیانی داده شد

در این میان به نظر می‌رسد که نوار موفقیت‌های زلوچفسکی در حال پاره شدن است و تخلفات وی پای خانواده بایدن را به میان کشیده است. با تغییر دولت اوکراین برخی از پرونده‌های سابق بازگشایی شده‌اند و یوری لوتسنکو که بسیاری از پرونده‌های مرتبط با هلدینگ بوریسما را مختومه اعلام کرده بود از سوی برخی نمایندگان مجلس اوکراین به همکاری با مافیای زیرزمینی قمار در شهر کی‌یف متهم شده است.

لوتسنکو که گویا برخی از اطلاعات مرتبط با قانون‌شکنی خانواده بایدن را در اختیار رودی جولیانی وکیل ترامپ قرار داده، به بهانه سپری کردن دوران آموزش انگلیسی از اوکراین خارج شده است. از همین رو جولیانی نیز از جمله کسانی است که توسط کنگره برای ادای توضیحات احضار شده است.

کلاف پیچیده این ماجرا و تأکید ترامپ بر پیگیری پرونده بایدن از سوی چین و آمریکا نشان می‌دهد که ممکن است دموکرات‌ها از ترس عمق پرونده پسر بایدن دست به استیضاح ترامپ زده باشند.

پرونده‌ای که حتی می‌تواند شکست دموکرات‌ها را پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ رقم بزند. روشن نیست که این کشمکش تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد اما شاید در تاریخ نوشته شود که باز هم پای یک مافیای روسی توازن سیاسی در آمریکا را متحول کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

 
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS20k
دریافت مطالب جدید از طریق ایمیل5k
مارادر فیسبوکتان به اشتراک بگذارید12k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید14k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید
extra smooth footnotes