قسمت دوم: پاسخ تشریحی به سوالِ، آیا مجاهدین تغییر کرده اند؟ رویکردشان به جنبش مهسا

مسعودرجوی و تغییرات شگرفش، رویکردش به جنبش مهسا و دیگر گروهها

آیا اعضاء مجاهدین سرمایه اند یا قربانیان مغزشویی نیازمند درمان

توضیحات تشریحی در مورد سوال ناقص مانده، آیا اعضای مجاهدین سرمایه اند یا...

پرگار بی بی سی با سازمان مجاهدین چه بایدکرد؟ با شرکت داود باقروند ارشد

برنامه پرگار با شرکت داود باقروند ارشد

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

گندزدایی جامعه سیاسی خارج کشور

Who are Mek cult? An inside report for the first time by defected High-ranking Mek and NCRI member.

An inside report for the first time by an ex-high-ranking member of Mek and NCRI based on the Mek’s own publications and ... Who assassinated the Americans in Tehran? Mek and Spying for Russia Did CIA destroy Mek-Russia spy net? How Mek retaliated? Seizure of US Embassy in Tehran? Mek’s Islamist Revolutionary Courts Mek and the Children in the Combat Mek and Saddam Hossein of Iraq and Saudi Arabia Mek as Assassinators Who is the head wife in Mek Leader’s Harem? Have they changed? How Maryam Rajavi deceives the western world? How Mek terrorism differs to ISIS and Al Qaeda terrorism? Why Mek is more dangerous? Use of 10-year-old children in combat by Mek. Who are the wives of the harem of the Caliph of the Mek? Mek’s planed courts and justice for their Islamic State describe by its Calipha. How the world can protect itself against terrorism?

مصطفی رجوی پدرش مسعودرجوی را به دادگاه کشانده است

در مطلب سپتامبر 2020 نیز تحت مطلب ” سخنی با مصطفی رجوی” نوشتم که دشمن مصطفی رجوی پدرش است و نه کس دیگر در آنچه مصطفی رجوی بعنوان ورود یا ادامه به مبارزه برای آزادی و… نامید، باید بداند که در این مسیر، دشمن اصلی اش، نه رژیم که مسعود رجوی خواهد بود.

آخرین پست ها

واکـاوی مـزدوری! سلطانی، خـدابنده، عـزتی، حسینی، یغـمایی، کـریمدادی، مصــداقی و پورحسین، منتقدین فرقه مافیایی رجوی. نقد آتشبیاران معرکه مشترک رجوی و سایت رهیافتگان

داود باقروند ارشد عضو علیرتبه سابق مجاهدین و شورای ملی مقاومت

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

محمدرضا روحانی مسئول مستعفی کمیسیون امور ملیتهای شورای ملی مقاومت: مسعود رجوی، ودرخواست اعدام امیر انتظام،حکم اعدام علی زرکش و مهدی افتخاری، دشنام به شاملو ،مرضیه ‌وتهدید جدا شدگان پناهنده در خارج کشور

تقدیم به امیروفا یغمایی که مسعودرجوی مادرش را جلو چشمانش ذبح کرد

مبارزه با رژیم یا فروپاشی درونی فرقه ای داعشی که میلیتاریسیم جهانی برای ایران تدارک دیده است

چرا رجوی نیاز دارد درخواست دیدار با اعضای در اسارتش را به نبرد دین بین فو تعبیر کند؟

افشای حقایق پشت پرده ضدیت با خانواده با اسناد سازمانی توسط داود باقروندارشد از مسئولین خانوادهها در مجاهدین

گسترش وطن فروشی در خارج کشور به سرکردگی رهبر همه وطن فروشان و دشمنان ایران

حمایت از تحریم و حمله نظامی به ایران خیانت به مردم و فاصله گرفتن آشکار از ایران و ایرانی

تحلیل طوفانِ سراسریِ جورج فلوید در آمریکا -داود باقروند ارشد

پایه اجتماعی فرقه رجوی (آمریکای نئوکانها) درحال فروپاشی است و رجوی برای صدمین بار بیگانه پرستیش به گل نشسته است

پربیننده ترین ها

ملاقات با نخست وزیر هلند آقای مارک روته در جریان کنگره سالانه حزب اتحاد احزاب لیبرال اتحادیه اروپا (آلده پارتی) در آمستردام. طی ملاقات ضمن معرفی خودو فرقه رجوی و نقض شدید حقوق بشر توسط این فرقه در آلبانی تشریح شد.

ملاقات با آقای گای فرهوفشتادت عضو پارلمان اروپا و رهبر فراکسیون لیبرالهای اتحادیه اروپا از سیاستمداران عالی و افشای همه ترفندهای فریب فرقه رجوی در زمینه ماهیت این فرقه و فشارها و توطئه هایی که علیه جدا شدگان اعمال میکند.

بنابه دعوت یو ان واچ جنبش نه به تروریسم و فرقه ها در نشست سالیانه حقوق بشر و دمکراسی شرکت کرد. خانم دکتر هشترودی بنا به دعوت جنبش نه به تروریسم وفرقه ها در این نشست شرکت کردند که حضور ایشان باعث خوشحالی جنبش نه به تروریسم و فرقه ها گردید. ایشان ضمن حضورفعالشان در نشست با اعضای عالیرتبه شرکت کننده در جلسه به بحث و گفتگو پرداختند. ازجمله با وزیر سابق دادگستری و عضو پارلمان کانادا آقای ایروین کولتر و از بنیانگذاران یوان هیومن راتس واچ مفصلا به بحث پرداختند. این کنفرانس سالیانه جهت شنیدن گزارشات قربانیان حقوق بشربرگزار میشود. در همین رابطه آقای داود ارشد رئیس جنبش نه به تروریسم و فرقه ها سخنانی بشرح زیر ایراد کردند:

درملاقات با دکترورنر هویر به اطلاع ایشان رسید که: فرقه رجوی در حال تدارک دیدن یک زندان ابدی موسوم به اشرف 3 در ‏محلی دورافتاده میباشد. این محل یک پایگاه نظامی متروکه آمریکایی می باشد با یک فرودگاه و یک سکوی هلی برد کوچک و ‏بخشی از سیستم های داخلی آن مستقیما از آمریکا آورده شده و نصب گردیده اند. از ایشان استمداد کمک شد. ‏

ملاقات با همسر نرگس محمدی در مقر ملل متحد ژنو-------آقای داود ارشد و خانم دکتر هشترودی با همسر نرگس محمدی در این ملاقات آقای تقی رحمانی همسر نرگس محمدی که خودشان نیز چندین نوبت زندان بوده اند از نقض حقوق بشر در ایران گزارشی به کنفرانس ارائه کردند و از تناقضات موجود در سیستم قضایی ایران در جریان محاکمه نسرین محمدی بطور مفصل و جامع سخن گفتند.خانم دکتر هشترودی و آقای مهندس ارشد با ایشان ابراز همدردی کردند و جزئیات بیشتری از موارد نقض حقوق بشر در فرقه تروریستی رجوی که در آن فعال بوده است را برای آقای تقی رحمانی تشریح نمودند.

دادخواهی علیه برده داری پناهجویان در تیرانا همچو لیبی توسط فرقه رجوی در دیدار آقای ارشد با نخست وزیران هلند و اسلووانیا

ملاقات با رهبر حزب دمکراتهای آزاد آلمان (اف پ د) آقای کریستین لیندنر در جریان کنگره سه روزه احزاب لیبرال اروپا در آمرستردام هلند. افشای جنایات فرقه رجوی علیه اعضا و جدا شدگان

آقای ارشد در مورد ادعای فرقه رجوی و حامیانش گفتند چند شاخص آشکار وجود دارد. چرا متحدین آنها بویژه آقای دکتر بنی صدر با پیش بینی سرنوشت آنها در عراق از آنها جدا شدند؟ چرا هیچ ایرانی چه مردمی چه سیاسیون در مراسم آنها شرکت نمیکنند؟ چرا این تشکیلات مجبور است جهت گردهمآیی هایش سیاهی لشکر کرایه کند؟ چرا این تشکیلات در ترس از مردم ایران اجازه نمیدهد با اعضایش درارتباط قراربگیرند؟ چرا ارتباط اعضایش را با جهان قطع میکند؟ چرا تمامی تحلیلگران برحقیقت نفرت مردم از این تشکیلات بدلیل همکاری با صدام را تاکید میکنند؟ چرا باید رجوی در داخل تشکیلاتش زندان و شکنجه برای اعضای خودش راه بیندازد؟ چرا مجبور است برای دریافت حمایت سیاسی هرچند بی ارزش منافع مردم ایران را به کسانیکه خود به کشتن آنها افتخار میکرده است بفروشد و حتی برای چند دقیقه سخنرانی آنها دهها هزار دلار بپردازد؟ چرا حتی عربستان حامی سیاسی و مالی آنها ارزیابیشان از آنها این استکه “هیچ جایگاهی در میان مردم ایران ندارند”؟ چرا در همین پارلمان اعضای سابق منتقدش را بقصد کشت میزند؟ چرا هر منتقدی ایرانی و حتی غیره ایرانی را جاسوس و مزدور رژیم!! میخواند؟ آیا بخاطر همین چرا ها نیست که: وقتی مردم ایران در سراسر کشور جهت خواسته هایشان دست به تظاهرات و اعتراض میزنند هیچ اسمی از آنها نمیآورند؟ آیا این مسئله پیامش غیر از این است که: مردم ایران رژیم حاضر را صد بار به فرقه رجوی ترجیح میدهند. و “تنها آلترناتیو دمکراتیک” جوکی بیش نیست.

خانم دکتر فریبا هشترودی: با یقین میگویم که مجاهدین شکنجه میکنند…. هشترودی1سرکار خانم دکتر فریبا هشترودی یکی از برجسته ترین زنان ایرانی جزء افتخارات ایرانیان در فرانسه، نویسنده و خبرنگار و فعال سیاسی که سابقا عضو شورای ملی مقاومت ایران بوده است که باید ایشان را بیشتر شناخت با علم یقینی در مورد فرقه تروریستی رجوی از درون آن سخن میگوید. وقتی به عمق پوسیدگی تشکل رجوی پی بردم جدا شدم بله

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

آخرین کلام مهدی تقوایی خطاب به مسعود رجوی

مهدی تقوایی از اعضای زندانی زمان شاه تشکیلات مجاهدین، که رضا رضایی در خانه او با ساواکی ها روبرو و خودکشی کرد. و مسئول چاپخانه مخفی سازمان بود. با همسر و دو فرزندش در مخالفت با انقلاب ایدئولژیک بعد از محاکمه اش در عراق به ارودگاه مرگ رمادی عراق فرستاده شدند تا در آنجا بپوسند.

بیانیه 14 تن

بیانیه 14 تن

نیروی خارج کشور چه میخواهد ‏و بیانیه 14 تن

مقالات پربیننده

فرقه ها در میان ما

دانش علمی شناخت و تمیزدادن فرقه از تشکل سیاسی

بدون شناخت علمی از فرقه های خطرناک تحلیل عملکردهای فرقه رجوی و اثرات بشدت مخرب آن بر اعضا و جداشدگان و خلاص شدن از فشارهای شکنجه گونه روانی مغزشویی های چندین دهساله غیرممکن است

خانم آناگومز نماینده پارلمان اروپا خواستار اخراج فرقه رجوی شد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

افشاگریهای خانم سلطانی در رابطه مسعود رجوی با زنان مجاهد

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت سوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت دوم: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی امروز باید گفت آنچه را که فردا گفتنش دیر است

قسمت دوم: گفت و شنود با فرشته هدایتی: افشاگریهای فرشته هدایتی در مورد فرقه رجوی

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

قسمت اول: گفت‌ و شنود با فرشته هدایتی ۳۲ سال در مناسبات و تشکیلات

سیامک نادری مرگهای مشکوک فرقه رجوی را افشا میکند

کشتن و سربه نیست کردنهای فرقه رجوی

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

سخنان آقای داود ارشد در پنجمین کنگره سکولاردمکراتهای ایران -کلن آلمان

فعالیت های ما در تصویر

افشای پولشویی های فرقه رجوی

 

جهان از عربستان درباره پرونده «جمال خاشقجی» توضیح خواست

نهادهای سیاسی و حقوقی بین المللی و همچنین دولت ها و مقامات سیاسی کشورهای مختلف جهان در واکنش به خبر احتمال کشته شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار برجسته و مخالف رژیم سعودی در کنسولگری عربستان در «استانبول» ترکیه، خواستار روشنگری و پاسخ صریح «ریاض» در این رابطه شدند ؛ این در حالی است که سابقه سعودی ها در حمایت از تروریست ها و انجام چنین اقداماتی، به نگرانی های عمده نهادها و مقامات بین المللی در این رابطه به شدت دامن زده است.

تعداد زیادی از نهادهای سیاسی و حقوقی بین المللی به همراه مقامات کشورهای مختلف جهان و همچنین رسانه های مهم در واکنش به خبر کشته شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار مطرح جهان عرب و مخالف رژیم سعودی در کنسولگری عربستان در «استانبول»، با صدور بیانیه هایی جداگانه ضمن ابراز نگرانی شدید خود خواستار توضیح سعودی ها در این رابطه شدند.

در همین راستا، سازمان ملل متحد در اولین واکنش، تحقیق مستقل درباره سرنوشت «جمال خاشقجی» را خواستار شد. «دیوید کی»، گزارشگر ویژه آزادی بیان سازمان ملل متحد در این رابطه گفت: خواستار اجرای تحقیقات مستقل و بین المللی برای روشن شدن سرنوشت «جمال خاشقجی» فعال منتقد سعودی هستیم. وی افزود: اگر قتل خاشقجی تایید شود، کمیته آزادی بیان سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواهد خواست که از طریق برخی مکانیزم های مستقل، برای مجازات و پیگرد عاملان این جنایت، اقداماتی را صورت دهند. گزارشگر ویژه آزادی بیان سازمان ملل متحد در عین حال اظهار داشت: اطمینان دارد جامعه جهانی به آسانی از کنار این موضوع نخواهد گذشت.

همچنین، رئیس دیدبان حقوق بشر با انتشار پیامی به استانداردهای دوگانه آمریکا در خصوص حقوق بشر و برخورد متفاوت با موضوعات مشترک در مورد کشورهای مختلف به شدت انتقاد کرد.

«کنت راث» در پیام خود نوشت: زمانی که ترکیه یک کشیش آمریکایی را بازداشت کرد، ترامپ همه اقدامات خود علیه «آنکارا» را به کار گرفت ، حال که حکومت عربستان یک روزنامه نگار منتقد را در ترکیه به قتل رسانده ترامپ چه کار می کند؟ شاید ثروت عربستان سعودی موجب تفاوت قتل این روزنامه نگار و موضوع کشیش بازداشت شده در ترکیه باشد.

همزمان، سازمان عفو بین‌الملل نیز در پی ناپدیدن شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار و منتقد سیاسی سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، در بیانیه ای از جامعه جهانی خواست تا به سکوت خود در برابر سرکوب آزادی بیان توسط «ریاض» پایان دهد و از ادامه بی تفاوتی نسبت به نقض فاحش و گسترده قوانین حقوق بشر بین المللی توسط سعودی ها دست بردارد. در بیانیه‌ عفو بین الملل آمده است: کشته شدن خاشقجی چنانچه صحت داشته باشد، جنایت اعدام در خارج از چارچوب قانونی محسوب خواهد شد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز اعلام کرد: قتل روزنامه نگار مخالف سعودی در استانبول توسط عربستان به حیثیت جامعه بین المللی لطمه زد و اگر خبر این جنایت تایید شود، جرمی بی سابقه علیه روزنامه نگاران اتفاق افتاده است. کمیسیون اروپا نیز در بیانیه ای اعلام کرد: همانند همه اعضای جامعه بین الملل از عربستان میخواهیم درباره سرنوشت خاشقجی توضیح دهد.

وزارتخانه های خارجه انگلیس و فرانسه نیز در بیانیه هایی جداگانه، ضمن ابراز نگرانی شدید از این خبر اعلام کردند :همچنان این موضوع نگران کننده را از طُرق مختلف و با اشراف کامل پیگیری می کنند. پلیس انگلیس نیز اعلام کرد : از مقامات عربستان می خواهیم ثابت کنند که هیچ شکنجه ای علیه این روزنامه نگار انجام نداده اند و اگر مدرکی دارند ارائه کنند. کمیته بین المللی حمایت از روزنامه نگاران نیز ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به کشته شدن «جمال خاشقجی» اعلام کردند : عربستان باید توضیح کامل و متقن درباره مرگ خاشقجی ارائه دهد.دولت آمریکا نیز هر چند دیرهنگام، اما سرانجام به خبر قتل این روزنامه نگار مخالف رژیم سعودی توسط همپیمان عرب خود واکنش نشان داد و یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اخبار منتشره شده درباره قتل «جمال خاشقجی» اعلام کرد: واشنگتن هم اکنون نمی تواند این خبر را مورد تأئید قرار دهد. از طرفی، شماری ازنمایندگان مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت «جمال خاشقجی»، خواستار پاسخ روشن عربستان شدند.

«باب کروکر»، سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا، «کریس کونز»، سناتور دموکرات و از اعضای این کمیته و «کریس مورفی»، از دیگر اعضای کمیته روابط خارجه به همراه «جری کانلی»، نماینده کمیته روابط خارجه کنگره آمریکا در بیانیه‌ای، پاسخ فوری مسؤلان عربستانی درباره سرنوشت خاشقجی را خواستار شدند.

سناتور «باب کورکر» گفت: شخصا با سفیر عربستان سعودی در آمریکا موضوع خاشقجی را در میان گذاشتم و از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول خواستم تصاویر ثبت شده را ارائه دهد. «مورفی» و «کونز»، از اعضای کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا نیز با انتشار توییت‌هایی برای دولت عربستان سعودی، از ریاض خواستند محل خاشقجی را اعلام کند.مورفی در توئیت خود ضمن درج حساب کاربری سفارت عربستان در واشنگتن نوشت، اکنون عربستان باید درباره اینکه چه اتفاقی برای روزنامه‌نگار روزنامه واشنگتن پست افتاده است و اینکه کسی او را از روز سه شنبه که وارد ساختمان سفارت عربستان در استانبول شد، ندیده است، پاسخ بدهد.

«الیوت آبرامز»، مشاور امنیت ملی «جورج بوش»، رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز به گروه بزرگی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای و کارشناسان سیاست خارجی این کشور پیوست که ضمن ابراز نگرانی نسبت به مساله ناپدید شدن خاشقجی، این اقدام را با تاکتیک‌های شوروی سابق مقایسه می‌کنند ، این مقامات آمریکایی بر این باورند که عربستان هنوز تحت حاکمیتی استبدادی است. آبرامز در مقاله‌ای در وبلاگ شورای روابط خارجه نوشت: خاشقجی باید آزاد شود، در غیر این صورت آوازه و اعتبار کنونی عربستان آسیبی غیرقابل جبران خواهد دید.

از سویی، وزارت خارجه کانادا نیز اعلام کرد: «ادعاها» درباره سرنوشت روزنامه‌نگار منتقد سعودی نگران‌کننده است. «آدم اوستن» سخنگوی «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا گفت: ما از این ادعاهای نگران‌کننده مطلع هستیم و مسئولان کانادایی فعالانه برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این‌باره اقدام می‌کنند.

همچنین یکی از فعالان رسانه‌ای ترکیه اعلام کرد: «جمال خاشقجی» نویسنده منتقد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه کشته شده است.«توران قشلانچی» فعال رسانه‌ای ترکیه و از دوستان نزدیک «جمال خاشقجی» گفت : این نویسنده منتقد نظام سیاسی عربستان سعودی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است.

«هشام بن عبدالله» ،شاهزاده مغربی و پسر عموی پادشاه این کشور نیز از مقامات سعودی خواست عاملان ربودن و قتل نویسنده منتقد سعودی را محاکمه کنند در غیر این‌ صورت در این اقدام «وحشیانه» شریک‌اند. او گفت: از تاریخ دوم اکتبر دیگر خبری از شهروند سعودی، نویسنده و دوست عزیزم نیست و اطلاعات اولیه از شکنجه و ربودن وی توسط کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول حکایت دارد. هشام بن عبدالله افزود: اگر این اخبار صحت داشته باشد، ما در مقابل یک جنایت سیاسی قرار داریم که در خاک عربستان (کنسولگری) روی داده و نقض قوانین بین‌المللی و بشری و اصول دین اسلام است.

همزمان، «خالد بن فرحان آل سعود» شاهزاده جدا شده از خاندان آل سعود نیز در صفحه خود در توئیتر نوشت: اگر واقعا ثابت شود که «جمال خاشقجی»، ترور شده است، من از همه مردم عربستان می خواهم در روند تغییر سیاسی در این کشور از طریق نافرمانی مدنی شرکت کنند تا قدرت به شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» منتقل شود.

در چنین شرایطی، دولت ترکیه ضمن احضار مجدد سفیر ریاض در این کشور، خواستار تفتیش کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد.به گفته منابع خبری، وزارت خارجه ترکیه برای دومین بار طی هفته اخیر، سفیر عربستان سعودی را برای توضیح درباره ناپدید شدن «جمال خاشقجی» فعال رسانه‌ای ضد سعودی، احضار کرد. دولت ترکیه همچنین از دیپلمات‌های سعودی خواستند که نهایت همکاری را با نیروهای امنیتی در تحقیقات برای مشخص شدن عاقبت خاشقجی انجام دهند.

رئیس جمهوری ترکیه نیز در سخنانی تاکید کرد: باید منتظر نتیجه تحقیقات ماند که در زمان خود منتشر خواهد شد. اردوغان، «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار مفقود شده سعودی را «دوست» خود خطاب کرد و گفت: شخصا پرونده وی را دنبال می‌کند.وی ادامه داد:سعودی ها باید ثابت کنند که خاشقجی از کنسولگری عربستان خارج شده است.

در همین حال، منابع آگاه ترکیه اعلام کردند: سعودی هایی که در زمان حضور «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان در استانبول وارد این ساختمان شدند، از نیروهای پلیس سعودی بودند.

واکنش رسانه های مطرح جهان

رسانه های مطرح جهان نیز ضمن ابراز نگرانی از خبر مفقودی و قتل روزنامه نگار مخالف سعودی ، در گزارش هایی به این اقدام احتمالی عربستان واکنش نشان دادند. روزنامه «واشنگتن پست» درباره ناپدید شدن خاشقجی که در این روزنامه نیز فعالیت می کرد ، در سرمقاله ای تند نوشت: بازدید ساختگی خبرنگاران از داخل کنسولگری عربستان، نگرانی‌ها را اصلا رفع نمی‌کند. این روزنامه مطرح آمریکایی در سرمقاله‌ای با هشدار درباره مواضع نرم دولت «دونالد ترامپ» در قبال ولیعهد عربستان سعودی در پرونده ناپدید شدن منتقد عربستانی در ترکیه نوشت: ما درباره سرنوشت «جمال خاشقجی» به پاسخ نیاز داریم.«نیویورک تایمز» نیز نوشت، مرگ خاشقجی بر وجهه «بن سلمان» اثر منفی می گذارد .همچنین «نیویورکر» نیز نوشت: خاشقجی پیشتر گفته بود که «بن سلمان» قصد ترور او را دارد.

از طرفی، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی، خاشقجی را یک روزنامه نگار شجاع و متعهد توصیف کرد و نوشت: او با عشق به کشورش و باور قوی به شان و آزادی انسان قلم می زد و حقیقت را می گفت به همین دلیل فردی محبوب است.روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» نیز پیشبینی کرد که اختلافات بر سر ناپدیدشدن این روزنامه نگار تهدید بروز تنشی تازه بین آنکارا و ریاض را در پی دارد.

به نوشته این روزنامه، ترکیه در تحریم طولانی قطر توسط بحرین، مصر، عربستان و امارات بر سر اختلافات سیاسی، از «دوحه» حمایت کرد و با طرفداری از گروه های اسلام گرایی همچون اخوان المسلمین، خشم مقامات ریاض و ابوظبی را برانگیخته است.«وال استریت ژورنال» نیز نوشت که این اقدام، به تشدید تنش در روابط عربستان و ترکیه منجر می شود. این روزنامه با تایید امکان بروز تنش در روابط عربستان و ترکیه نوشت: اتهامات درباره ناپدید شدن خاشقجی در بحبوحه روابط پرتنش بین آنکارا و ریاض بروز کرده که به دنبال حمایت اردوغان از قطر در اختلاف سال گذشته با عربستان حاصل شد.

«المانیتور» نیز در گزارشی نوشت: ممکن است هرگز نفهمیم چه بر سر «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان آمده است ، اما در این میان اشک «محمد بن سلمان» برای او از سر دروغ و فریب است.روزنامه «الاخبار» لبنان نیز در گزارش نخست شماره خود نوشت : سخنان مقام های عربستان و ترکیه درباره وضعیت «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی، ابهام ها درباره سرنوشت او را افزایش داده است.این روزنامه لبنانی به طور مشخص اظهارامیدواری اردوغان را با تاکید «یاسین آختای» مشاور وی در به قتل رسیدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در تناقض دانست.

روزنامه «گاردین» اما در گزارشی، ابعاد تازه‌ای از جزئیات پرونده روزنامه‌نگار سعودی را فاش کرد.این روزنامه به نقل از منابع امنیتی ترکیه ای نوشت: قتل« جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار برجسته عربستانی در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول به دست تیمی ویژه که از ریاض آمده بودند، انجام شده است.

روزنامه گاردین در این رابطه افزود: مسؤلان دولت ترکیه به ویدئوهایی دست یافته‌اند که نشان می‌دهند صندوق‌هایی مشکی از داخل ساختمان کنسولگری به داخل خودروهایی با شیشه‌های دودی منتقل شده و این اقدام در ساعاتی پس از ناپدید شدن خاشقجی روی داده است. در همین حال، روزنامه‌ «واشنگتن پست » آمریکا نوشت: واشنگتن باید از عربستان سعودی درباره ناپدید شدن و همچنین کشته شدن جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد نظام عربستان پاسخ بخواهد.خبرگزاری فرانسه نیز نوشت، کشته شدن «خاشقجی» به تنش در روابط آنکارا و ریاض منجر می‌شود.

در چنین شرایطی، بعد از آنکه پرونده «جمال خاشقجی» موجب خدشه‌دار شدن وجهه ریاض و سیاست خارجه عربستان در دوره ولیعهدی «محمد بن سلمان» شد، رسانه‌های سعودی به کمک آل سعود شتافته و در مصاحبه‌ای با پسر خاشقجی سعی کردند ریاض را از اتهامات مطرح شده مبرا کنند؛ اتهاماتی که ممکن است به تیره شدن روابط عربستان و ترکیه منجر شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

 
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS20k
دریافت مطالب جدید از طریق ایمیل5k
مارادر فیسبوکتان به اشتراک بگذارید12k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید14k
از کانال یوتوب ما بازدید کنید
extra smooth footnotes