ملاقات با نخست وزیر هلند آقای مارک روته در جریان کنگره سالانه حزب اتحاد احزاب لیبرال اتحادیه اروپا (آلده پارتی) در آمستردام. طی ملاقات ضمن معرفی خودو فرقه رجوی و نقض شدید حقوق بشر توسط این فرقه در آلبانی تشریح شد.
سیاست زدگی و سیاست زده و تمدن
بقلم: داود باقروند ارشد
سیاست زده و سیاست زدگی به کسی و به رویکردی اطلاق میشود که از جامعه درکی یک بعدی و محدود دارند. رویکردشان با تحولات یک جامعه و بویژه با ظلم و ستم، مانند رویکردشان با رودی است به تعبیر آنها پر از خون که جاری است. و هیچ چیز دیگری را نمیبینند و توان دیدنش را ندارند. درک نمیکنند که این رودخانه که صبح تا شام وسیله تشریح و توضیح و گزارش و تحلیل آن هستند ، دو کرانه نیز دارد که در آن میلیون ها انسان زندگی میکنند، برای آینده خود و خانواده شان تلاش میکنند، عشق میورزند، تولید مثل میکنند، تمدنها را بوجود میآورند. آنچه طی تاریخ بشر همراه و همزمان با جاری بودن رود، از بدو تاریخ مشغول آن بوده اند و هنوز هم مشغولند. و این کرانه ها هستند که تعین میکنند این رود به کدام سمت برود، به چپ ویا به راست و یا بطور مستقیم، آرام و با طمانینه …حرکت کند.
سیاست زده نمیخواهد و یا نمتواند درک کند که همین رود خانه بستری نیز دارد که بر آن جریان پیدا میکند. بستری که بستگی به نوع جنس آن از خاک روس و یا سنگی و و شیب و میزان عمق و وسعت آن تعین میکند که این رودخانه با چه سرعتی حرکت کند، رودخانه ای خروشان و جوشان، که در برخورد با هر مانعی آنرا تخریب و غیر قابل استفاده و یا رودخانه ای آرام و با طمانینه و قابل استفاده و بهره برداری ، با قابلیت های ماهیگیری، قایق و کشتی رانی و مفید فایده. و یا عمق بستر و کرانه های بلند آن جلوی هر گونه طغیان مخرب را میگیرند. و یا در هر طغیانی بدلیل کرانه های نا مطمئن رودی که سرمنشاء حیات و بقاء ساکنین کرانه هایش است، به عامل مرگ تبدیل میشود.
سیاست زده توان و درک این موضوع را ندارد که، آنچه ثابت است جریان رود ولی آنچه متغییر است کرانه ها و بستر و نوع و عمق آن است. که تعین میکند این جریان ثابت چه کارکردی داشته باشد. باعث آبادانی باشد یا عامل تخریب.
تحولات و جریانات سیاسی اجتماعی جامعه جدای از جریان رودخانه نیست. به میزانی که بستر تحولات سیاسی اجتماعی جامعه کم عمق باشد یعنی مردم آن از عمق لازم برخوردار نباشند، تندرویها و جوش و خروشهای اجتماعی نیز به عواملی مخرب تبدیل میشود. و به میزانی که بستر این جامعه از انسانهایی مرکب شده باشد که با اتکاء به دانش و خرد، عمیق باشند رود جریانات سیاسی نیز دارای طمانینه و آرام و قابل اتکاء قابل پیش بینی و کمتر مخرب است.
جامعه سیاست زده هیچ توجهی به عوامل اصلی جریان جامعه که همان مردم آن هستند نمیکنند و تلاشی بخرج نمیدهند که برای محار رود خروشان مخربی که هستی کرانه ها و ساکنین آنرا به نابودی میکشاند، را درک کنند. راز مهار چنین جریان خروشان مخربی در نوع کرانه و بستر آن نهفته است. تا آن درمان نشود رود جامعه همواره متاثر از بستر و شیب و عمق آن جریان خواهد بود، حالا شما هر شعاری هم که بدهید و هر چه در ذهن خود داشته باشید جز تخریب و شسته شدن توسط جریان کل جامعه سرنوشت دیگری نخواهید داشت.
در کتابی خواندم که سیاست زده مانند کسی است که یک بنای کهنه را خراب میکند بدون اینکه نه مصالح جدید و نه معماری آینده نگر و طرحی نو برای ساختن بنایی مدرن داشته باشد. و در نهایت بنای خود را با مصالح کهنه وفرسوده بدست آمده از تخریب بنای کهنه، با کپی برداری از همان طرح ناستالژیک!! قبلی که تجربه سالیاشان بوده، آنهم بدست کسانیکه معماریشان جز کپی برداری از الگوهای کهنه نیست میسازند. بنایی که بسیار متزلزلتر از بنای قبلی است.
برای ساختن جامعه نو باید انسانها و طرحها و گفتمانهای نوعی داشت. بدون آن غیر ممکن است که به جامعه نوع دست یافت. بدون تلاش برای درک و فهم جامعه نمیتوان به تغییرات آن دست یازید.
اسپینوزا میگوید:
تمدن بشری و ریشه هایش
ویلدورانت[1]ویلیام جیمز دورانت (به انگلیسی: William James Durant) (زادهٔ ۵ نوامبر ۱۸۸۵ – مرگ ۷ نوامبر ۱۹۸۱)، فیلسوف، تاریخنگار و نویسندهٔ آمریکایی بود. فیلسوف و تاریخنگار و نویسنده آمریکایی در کتاب تاریخ تمدن، تمدن را اینگونه تعریف میکند:
تمدن را میتوان نظم اجتماعی دانست که در نتیجه وجود آن خلاقیت فرهنگی امکانپذیر میشود و جریان میبابد چهار رکن تمدن عبارتند از:
- پیش بینی و احتیاط در امور اقتصادی
- سازمان سیاسی
- سنن اخلاقی
- کوشش در مسیر گسترش معرفت و هنر
تمدن در سایه ثبات و پایان هرج و مرج و نا امنی بدست میآید، با ترس خلاقیت از بین میرود. …نژاد در تمدن هیچ اثری ندارد، نژاد تمدن را نمی سازد، تمدن ملتها را می سازد.[2]کتاب تاریخ تمدن ویلدورانت ص 16
برای آشنایی با پیش زمینه های شروع تمدن و انقلاب صنعتی در غرب شاید بتوان به انگلستان که انقلاب صنعتی (که در بازهٔ زمانی سال ۱۷۶۰ تا سال ۱۸۴۰) درآن رخ داد اشاره کرد و در انگلستان نیز به الیزابت یکم ملکه انگلستان زاده 7 سپتامبر 1533 مرگ 24 مارس 1603 اشاره کرد. [3]تاریخ تمدن ویلدورانت، آغاز عصر خرد، ص 4123
او الیزابت یکم وقتی به حکومت رسید [همدوره شاه طهماسب یکم (۲۳ مه ۱۵۲۴ – ۲۵ مه ۱۵۷۶) و شاه اسماعیل دوم(۲۲ نوامبر ۱۵۷۶ – ۲۴ نوامبر ۱۵۷۷)] انگلستان مورد تنفر همگان بود و ضعیف. در طول حکومت 45 ساله اش، هیچگاه به جنگ نرفت و انگلستان در صلح زیست، پاپ او را تکفیر کرد و چند بار به جانش سوء قصد نمود. هرچند الیزابت به چند کارزار نظامی علیرغم میلش تن داد و از آن حمایت کرد. ازجمله وقتی اسپانیا که بزرگترین قدرت دریایی جهان بود و تمامی آمریکا را مستعمره خود کرده بود، خواست انگلستان را نیز تسخیر کند، عطف به اینکه سالها انگلستان در جنگ شرکت نکرده بود و قوایش را جمع نموده بود، ناوگان شکست ناپذیر اسپانیا را در دریا نابود کرد و خود به بزرگترین قدرت دریایی جهان تبدیل شد.
الیزابت خود بیش از همه کتاب میخواند. زبانهای بسیاری را میدانست، فرانسه، ایتالیایی، لاتین، …کتاب ترجمه میکرد، خودش مدعی بود به اندازه هر یک از پادشاهان عیسوی کتاب خوانده است. وی هر روز کتاب میخواند، شعر میگفت و پیانو مینواخت. وقتی سفیری به تسلط او به زبانهای مختلف آفرین گفت، الیزابت جواب داد:
در زمان او ادبیات و فرهنگ رشد شگرفی نمود. ویلیام شکسپر و کریستوفر مارلو از پیشگامان دوره او بوده اند. دوره اوست که به دوره الیزابت معروف شده است. او از کاتولیک به پروتستان پیوست.
در دوره الیزابت 250 ناشر کتاب (در قرن 16 میلادی) در انگستان وجود داشت. رابرت برتن که خود نویسنده بود در سال 1628 نوشت. [4]کتاب تاریخ تمدن ویلدورانت صفحه 4172
سانسور در دوره او بسیار شدید بود (مطالب ضد حکومتی، مطالب به طرفداری از کلیسای پاپ رم، سانسور میشدند). تعدادی نیز بخاطر نقض این سانسورها اعدام شدند.
همه اشراف زادگان برای تحصیل به آکسفورد و کمبریج که فقط مختص اشراف بود میرفتند. آنها بدون استثناء موسیقی و نوت را می آموختند. نواختن آلات موسیقی مانند عود، چنگ، ویرجینال، کلاویکورد، اورگ، هارپسیکورد، فلوت، رکوردر یا فلاژوله ، سرنا، کورنت، ترومبون، ترومپت، طبل، و اقسام مخاتلف ویول که ویولن جانشین آن شد رواج داشت.
بقیه هنرها از جمله معماری که عمدتا در ساخت کلیسا تجسم می یافت نیز پیشرفت نمود، که چند ساختمان زیبا از جمله برای دانشگاه کمبریج (سال تاسیس دانشگاه ۱۲۰۹ میلادی) تالار بزرگ مدرسه حقوق (در سال 1572 میلادی) ، کتابخانه بودلیان در دانشگاه آکسفورد(سال تاسیس دانشگاه 1096میلادی) ، بورس شاهی در لندن، …ساخته شده که هنوز هم باقی هستند.
البته طبقه رعیت در عذاب دائمی و بدبختی غیرقابل وصفی زندگی میکرد. و تا سرحد مرگ مورد استثمار قرار میگرفت. جنایات کلیسا و تفتیش عقاید آن و در نتیجه در سوزاندن و قطعه قطعه کردن دین ناباوران در وصف نمیگنجد.
از سال 1481 تا 1499 میلادى یعنى در طى 18 سال به دستور دادگاه تفتیش عقاید، 10220 نفر را زنده زنده سوزاندند، 6860 نفر شقه کردند و 97023 نفر را در زیر شکنجه کشتند و 490000 نفر در سیاهچالها پوسیدند و 289000 نفر را زنده زنده پوستشان را کندند هزاران نفر را به گاری بستند تا گوشت بدنشان برسنگ فرشهای کوچه و خیابان پخش گردید و خون سرخشان خیابانهای اروپای مسیحی آن زمان را رنگین کند.
کلیسا موجب شد که در قرن 16 تا 18 ، هر ساله نزدیک به پنج هزار پسر 7 تا 9 ساله عقیم شدند. كه در كل طي اين سالها بيش از يك ميليون نفر فقط براي جذب گروه هاي كر كليسا اخته گرديدند.[5]https://www.cafetarikh.com/news/35467/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%B4%DA%A9%D9%86%D8%AC%D9%87-%D9%82%D8%B1%D9%88%D9%86-%D9%88%D8%B3%D8%B7%DB%8C
داود باقروند ارشد
سوم بهمن 1399
References
1. | ↑ | ویلیام جیمز دورانت (به انگلیسی: William James Durant) (زادهٔ ۵ نوامبر ۱۸۸۵ – مرگ ۷ نوامبر ۱۹۸۱)، فیلسوف، تاریخنگار و نویسندهٔ آمریکایی بود. |
2. | ↑ | کتاب تاریخ تمدن ویلدورانت ص 16 |
3. | ↑ | تاریخ تمدن ویلدورانت، آغاز عصر خرد، ص 4123 |
4. | ↑ | کتاب تاریخ تمدن ویلدورانت صفحه 4172 |
5. | ↑ | https://www.cafetarikh.com/news/35467/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%B4%DA%A9%D9%86%D8%AC%D9%87-%D9%82%D8%B1%D9%88%D9%86-%D9%88%D8%B3%D8%B7%DB%8C |